Meedoen

Wil je meedoen aan het gezamenlijke inspiratieproces? Reageren kan met een google account. Mocht je interesse hebben om een eigen stuk te schrijven, laat het dan even weten via twitter! @m_dubbel (Panta Rhei)

maandag 18 juni 2012

Europees Kampioenschap

EK2012

Sinds gisteravond is het EK2012 definitief voorbij voor Oranje. Eigenlijk wisten we allemaal dat het na de verloren wedstrijd tegen Denemarken al voorbij zou zijn, maar toch hielden we stug vol. Waarom? Misschien omdat we tijdens het WK van 2010 wel zo 'goed' speelden?

Zelfs met, zoals ik ze dan maar noem, 'de grote 6', wisten we Portugal niet te breken. Ondanks dat het spel naar mijn mening beter was werden er regelmatig grote gaten in de verdediging van het Nederlands elftal geslagen.

Nederland heeft er geen doekjes om gewonden dat zij voor de titel ging; bij de verschillende tegenstanders werd gezegd dat die wel verslagen zouden kunnen worden. Ook al werd dit uiteraard genuanceerd om niet al te arrogant naar buiten te komen.

Stiekem hoop ik dat wij Nederlands wat geleerd hebben van het afgelopen EK. We moeten onze plaats kennen. Ook al hebben we grote spelers, we zijn en blijven een klein land die, bij wijze van toeval (en geluk door slecht spelen van andere landen tijdens het WK) bijna wereldkampioen zijn geworden.

Wat vinden jullie van de houding van Nederland? Te arrogant, laconiek of ...? 
Over de prestaties hoeven we het niet te hebben volgens mij...

donderdag 14 juni 2012

Sporten


Sporten. Het wordt eigenlijk veel te weinig gedaan in de huidige maatschappij. De overheid heeft al verscheidene campagnes gelanceerd om de bevolking maar aan het bewegen te krijgen, maar zijn deze wel succesvol?

Wanneer ik deze campagnes van de overheid te zien krijg, word ik totaal niet gemotiveerd om te sporten. Toen ik jonger was, sportte ik dan ook helemaal nooit. Ik vond het helemaal niets. De reden hiervoor was dat sporten voor mij eigenlijk veel te competitief is: je moet vanaf dag 1 presteren, anders is het niet leuk, toch?

Dit gevoel wordt door de maatschappij eigenlijk alleen maar bevordert, zo valt maar weer te zien met het EK. Nederland had verloren tegen Denemarken en de kaarten voor de wedstrijd tegen Duitsland daalden meteen in prijs. Na het verliezen tegen Duitsland wordt dit alleen maar erger, de kranten zullen er, zoals Tiemen bij het item ‘Spelletje’ al zei, de komende dagen vol van staan.

Bij het EK is deze druk om te presteren nog enigszins begrijpelijk. Het probleem zit hem echter in dat deze druk zelfs bij lokale wedstrijdjes optreedt, wat te zien is aan het feit dat er meerdere malen per jaar een nieuwsbericht langskomt van bijvoorbeeld een mishandelde scheidsrechter.

Persoonlijk denk ik dat door deze druk tot presteren te verlagen, en hierdoor vriendschappelijke wedstrijdjes weer écht vriendschappelijk te laten worden, veel meer mensen gemotiveerd zouden kunnen worden om te sporten. Tuurlijk, het is leuk om te presteren, maar dat zou naar mijn mening niet de hoofdreden voor het sporten moeten zijn.

Maar wat vinden jullie? Sporten jullie wel? Waarom wel/niet?

Mooie woorden

Woorden kunnen een bepaalde schoonheid hebben.

Zo heb ik op het moment een zwak voor het woord 'aloha'.
En ook 'koester' vind ik erg mooi.

Wat is voor jou op dit moment een mooi woord?

woensdag 13 juni 2012

Spelletje

Inspireren doe je samen. Ik wil jullie vragen zelf een (kort) berichtje te plaatsen op ons collectieve inspiratieblog. Dit kan van alles zijn: een spreuk, een plaatje, een gedicht of een verhaal. Schroom niet, maar inspireer je medemens!
Naderhand zullen we resultaten bekijken waarna de meest inspirerende auteur bekend zal worden gemaakt.

maandag 4 juni 2012

Winter

wolken zweven
aarde ligt
sneeuw valt naar beneden

de wolken maken
de aarde wit
iedereen tevreden.

vrijdag 1 juni 2012

Katten

Katten behoren tot één van de oudste huisdieren van de mens. Je vindt ze over de hele wereld in allerlei vormen. Nederland telde in 2009 zo’n 3,6 miljoen katten.  De een heeft een dak boven het hoofd, de anders zwerft en leeft van voedselresten.

Wanneer hebben jullie voor het laatst een kat gezien?

dinsdag 29 mei 2012

Zomerse Dagen


De afgelopen dagen was Nederland in de ban van de zomer. Terrassen stroomden vol en iedereen ging in zijn T-shirtje op pad. Het weer lijkt op deze manier een grote impact te hebben op ons dagelijks doen en laten. Het is druk op straat en mensen gaan –wanneer dit mogelijk is- andere dingen doen dan normaal. Het lijkt wel alsof elke mogelijkheid aangegrepen wordt om optimaal te genieten van datgene waar wij vaak zo naar snakken.



Hoe zit dat met jullie? Hebben jullie de afgelopen dagen nog iets anders gedaan dan dat jullie onder andere weersomstandigheden zouden doen? En wat is voor jullie het optimale zomergevoel? Reageer naar hartenlust, ook op elkaar!